Er ligt een schat aan informatie onder de grond verstopt. Elektra, gas, riolering, aansluitingen, waterleidingen. Al deze noeste arbeid verdwijnt uit het zicht zodra er bovengronds gebouwd gaat worden. Architecturale hoogstandjes bovengrond lokken de “ooh”s en “aah’s uit en mogen de credits in ontvangst nemen. Dit ligt echter niet zo voor de hand bij het harde werk dat verricht is aan de ondergrondse infrastructuren. Uit het oog, uit het hart.
Beeldkragt: Het (on)zichtbare in beeld
Bij het renoveren of herstructureren van bestaande panden, straten of zelfs wijken, kun je al veel vinden onder de grond. Daar wordt wat weggehaald, aangepast of bijgestopt. Met de huidige verstedelijking en toenemende bevolkingsdruk wordt het niet alleen bovengronds erg gezellig, maar neemt de druk op de ondergrond ook toe. Veel stedelijke gemeentes worstelen al met de inrichting van ondergrondse infrastructuren.
Met dit toenemende ruimtegebrek en ondergrondse complexiteit wordt ook de manier en nauwkeurigheid van de inwinning steeds belangrijker. Op basis van een 2D-AutoCAD tekening of een As-Built van een aannemer kun je niet altijd goede conclusies trekken, omdat in de praktijk er nu eenmaal regelmatig van het gestelde plan afgeweken moet worden. Deze wijzigingen worden niet altijd even goed vastgelegd en na meerdere renovaties of herstructureringen is goed mogelijk dat niet duidelijk is wat waar zit in de grond.
Bekijk hier een 3D-weergave van proefsleuven
Hoe ideaal zou het zijn als je van alles wat je nu wegstopt onder de grond straks nog exact weet hoe, wat en waar alle in de grond ligt?
Dat kan met BeeldKragt: je smartphone als landmeter. Met BeeldKragt leg je gedetailleerd én nauwkeurig de leiding, kunstwerk of ander object gemakkelijk in 3D vast. BeeldKragt werkt heel simpel: je maakt een video van je bestaande situatie en upload dit via de app. Kragten verwerkt dit tot een 3D model dat 1) tot op centimeters nauwkeurig is en 2) in te laden is in de meest gangbare GIS en CAD pakketten zodat je hier gemakkelijk je verdere analyse op los kunt laten.
Bekijk hier de BeeldKragt video
Het resultaat is een 3D-model of gewoon een ‘oude’ vertrouwde 2D as-built of revisietekening met een nauwkeurigheid tot een centimeter. De details, zoals afsluiters en koppelingen, zijn op de exacte diepte en locatie vastgelegd en de informatie kun je op elk later moment gebruiken.
Klik op de afbeelding voor een 3D-weergave van een leiding en sleuf.
Behalve ondergrondse leidingen zijn de toepassingsmogelijkheden van dit product nauwelijks gelimiteerd. Denk bijvoorbeeld aan allerhande objecten ter grootte van een kleine auto, leidingen en ijzerwerk die uit het zicht verdwijnen na het storten van beton of het vastleggen archeologische afgravingen. Zo’n beetje alles wat is gemaakt en daarna wel of niet aan het zicht verdwijnt, roep je tot leven waar en wanneer je wilt.
Klik op de afbeelding voor een 3D-weergave van een woonwijk.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Steden vinden een groene leefomgeving steeds belangrijker
17 aug 2022Meeste Nederlandse wijken prettig om te wonen, maar grote verschillen in steden
25 apr 2022Straatmeubilair zorgt voor leefbaarheid
7 jan 2022150 miljoen voor projecten slimme en schone mobiliteit
6 dec 2021 2 minAcht samenwerkingsverbanden van ondernemers en onderzoekers krijgen in totaal 150 miljoen euro steun van het…
Pilot Light as a Service langs N278 krijgt vervolg
11 nov 2021 3 minNa een succesvolle pilotfase zet de provincie Noord-Brabant langs 17 kilometer op de N279 Noord verlichting as-…
Slimme en duurzame verstedelijking levert miljarden op
8 nov 2021 2 minAls Nederlandse steden ervoor kiezen tot 2050 binnenstedelijk te verdichten in plaats van de stad aan de rand…
Mobility Lab: al 5 jaar innoveren met startups
3 nov 2021 3 minEen gesprek met Hans Stevens, programmamanager van De Verkeersonderneming, over Mobility Lab, start-upprogramma…
Startup beloont duurzaam reisgedrag werknemers Erasmus MC
5 okt 2021 3 minDe komende maanden gaat startup Mobimiles aan de slag om duurzaam reisgedrag onder medewerkers van het Erasmus…



Reactie toevoegen