Hoe doorbreken we de hub-paradox? Kai Feldkamp van mobiliteitsbureau XTNT gaat erover in gesprek met drie collega’s.
De hub-paradox
Het principe van de hubs lijkt eenvoudig. Je parkeert je auto aan de rand van de stad en kiest vervolgens voor het ov, deelscooter of fiets voor het laatste stukje van je reis. Veel van deze hubs bestaan al – sommige zelfs al heel lang – en toch worden hubs nog maar weinig gebruikt.
In de meeste Nederlandse steden wordt druk gebouwd, met name binnen de bestaande stadsgrenzen. Voor de mensen die er komen te wonen betekent het dat voorzieningen straks veelal op loop- of fietsafstand liggen. Voor forensen wordt het lastiger. Zij krijgen te maken met milieuzones, hogere parkeerkosten en zullen merken dat in de binnenstad fietsers en voetgangers voorrang krijgen ten opzichte van automobilisten. De hub biedt dan uitkomst. En toch heeft de hub zijn doorbraak nog niet gehad. Hoe komt het dat iedereen aan de slag wil met een model dat eigenlijk een nobrainer is, maar dat het niet goed van de grond komt?
Overstappen
De eerste moeilijkheid zit ‘m waarschijnlijk in de verplichte overstap. Ergens in de reis van de gebruiker moet de hub een plek krijgen en dus zal er overgestapt moeten worden. Jolanda Smit, die zich vanuit XTNT dagelijks verdiept in het ‘reizigersdenken’, weet dat uit onderzoek blijkt dat de overstaptijd de vervelendste tijd is voor een reiziger. “Een recreatieve reiziger vindt het wat minder erg, die heeft vaak de tijd en geen specifieke route of parkeergelegenheid in gedachten. Voor werknemers is het anders. Zij hebben vaak al een parkeerplek bij kantoor en hebben helder hoe hun reis zou moeten verlopen.” De ene reiziger is duidelijk de andere reiziger niet; onder meer het reismotief speelt een belangrijke rol.
Het hele artikel over de hub-paradox lees je in het Biind Magazine van oktober, dat geheel in het teken staat van Hubs. Lees hier het artikel en de rest van het magazine.
Meer artikelen met dit thema
Financiering in initiatiefase essentieel voor energiehubs
22 dec 2022De doorontwikkeling van energiehubs is vooral kansrijk op bedrijventerreinen, maar de financiering daarvan is…
De toekomst van mobiliteitshubs
8 dec 2022Deelmobiliteit en mobiliteitshubs: als de vos de passie preekt
1 dec 2022‘Energiehubs opzetten op bedrijventerreinen is pionieren’
30 sep 2022Energiehubs kunnen in de nabije toekomst helpen knelpunten op te lossen op bedrijventerreinen, legt Paul Broos…
‘Te veel energie aanvragen moet niet meer kunnen’
13 sep 2022Energie-consultant Naut Loots (Taskforce Amsterdam) over het succes (of falen) van een energiehub, tijdens de…
Logistiek energiehubproject lijkt haalbaar
7 jun 2022Energiesector onderzoekt haalbaarheid energiehubs
28 mrt 2022Waar past laadinfra in vol Amsterdam?
29 okt 2021 12 minOm de elektrificatie van het busvervoer in goed banen te leiden is een adequate laadinfrastructuur essentieel.…
Reactie toevoegen