Bij het verminderen van de CO2-uitstoot en leefbaarder maken van steden kan deelmobiliteit een belangrijke rol spelen. Hoewel deelmobiliteit steeds normaler wordt, verloopt de invoering lang niet overal even soepel en brengt het nieuwe uitdagingen met zich mee. Toch is er goede hoop dat deelmobiliteit over een aantal jaar de standaard zal zijn. Dit concluderen Daan van Rooij en Theodora Skordili van Cenex Nederland naar aanleiding van een driejarig internationaal onderzoek.
'Deelmobiliteit kan over paar jaar de standaard zijn'
Foto: Shutterstock
Het project SuSMo (Sustainable Shared Mobility) wordt gefinancierd door EIT Climate-KIC, een Europese kennisorganisatie die streeft naar een klimaatadaptieve samenleving. Partners uit verschillende landen deden onderzoek naar de invoering van deelmobiliteit in een aantal Europese steden: Stockholm, Bologna en Sofia. Dit driejarige traject leverde een aantal inzichten op die vertaald zijn naar richtlijnen en tools, die andere steden kunnen gebruiken voor een succesvolle implementatie van deelmobiliteit. “We richten ons specifiek op duurzame mobiliteit”, vertelt projectmanager Theodora Skordili. “Elektrisch vervoer en gewone fietsen dus.”
Voor de genoemde steden zijn zowel de succesvolle en minder succesvolle aspecten van praktijkvoorbeelden onder de loep genomen. Daarbij werd gefocust op vier samenhangende thema’s: beleid, de rol van de private sector, gedragsverandering bij lokale overheden en de impact van deelmobiliteit. Rond dit laatste thema ontwikkelde TU Delft een model waarmee een indicatie van de CO2-besparing berekend kan worden aan de hand van aantallen deelvoertuigen in een stad. “Dat is ook voor de toekomst waardevol, omdat je kunt bepalen welk effect de toepassing van deelmobiliteit gaat hebben”, weet Skordili.
Een van de aanbevelingen die Skordili en haar collega’s doen is om in een heel vroeg stadium de aanbieders van deelmobiliteit te betrekken bij het beleid. Dit vraagt onder meer om een verandering van werkwijze bij lokale overheden. “Die werken vaak nog vanuit oude waarden”, weet Daan van Rooij. “Deelmobiliteit is relatief nieuw. Ten opzichte van wat overheden gewend zijn (OV, auto’s, brommers en fietsen) brengt het een grotere diversiteit aan voertuigen met zich mee, welke ook nog eens op een andere manier worden gebruikt. Overheden zijn gewend marktpartijen (vaak) pas in een later stadium te betrekken. Echter, ontwikkelingen in deelmobiliteitsmarkt gaan snel en marktpartijen in deze sector zijn hier agile op ingericht. Een lokale overheid is er enorm bij gebaat wanneer ook zij snel kunnen inspringen op ontwikkelingen. Interactie met de markt in een vroeg stadium en op continuerende wijze is hierbij belangrijk. We adviseren dan ook om in elke gemeente een expert op deelmobiliteit te hebben.”
Van Rooij en Skordili hebben goede hoop dat deelmobiliteit over een aantal jaar veel meer is ingeburgerd. Er is echter nog wel veel werk te verzetten. De richtlijnen en tools die uit het onderzoek zijn gekomen, worden de komende tijd getoetst in andere steden. Ook Nederlandse gemeenten kunnen zich hiervoor aanmelden door contact op te nemen via de website van Cenex Nederland.
Op het online Verbindingsfestival dat op 30 september plaatsvindt vertellen Van Rooij en Skordili meer over de onderzoeksresultaten en de mogelijkheid om aan te sluiten bij SuSMo.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Steden vinden een groene leefomgeving steeds belangrijker
17 aug 2022Meeste Nederlandse wijken prettig om te wonen, maar grote verschillen in steden
25 apr 2022Straatmeubilair zorgt voor leefbaarheid
7 jan 2022Wat hebben eiwitten en mobiliteit met elkaar gemeen?
28 dec 2021Mobiliteitstransitie op gang met gebiedsgerichte aanpak
17 dec 2021150 miljoen voor projecten slimme en schone mobiliteit
6 dec 2021 2 minAcht samenwerkingsverbanden van ondernemers en onderzoekers krijgen in totaal 150 miljoen euro steun van het…
Pilot Light as a Service langs N278 krijgt vervolg
11 nov 2021 3 minNa een succesvolle pilotfase zet de provincie Noord-Brabant langs 17 kilometer op de N279 Noord verlichting as-…
Slimme en duurzame verstedelijking levert miljarden op
8 nov 2021 2 minAls Nederlandse steden ervoor kiezen tot 2050 binnenstedelijk te verdichten in plaats van de stad aan de rand…
Reactie toevoegen