Hoe hou je een stad leefbaar waar steeds meer mensen moeten wonen? Lees in dit artikel hoe de smart city Breda zich ontwikkelt.
Smart city Breda ontwikkelt zich door inzicht in bouwhinder
De uitdaging start bij het slopen van bestaande panden, waardoor ruimte ontstaat, om vervolgens een nieuwe inrichting van de locatie te bepalen.
Door: Reinoud Schaatsbergen en Hans Nouwens
Breda wilde meer water in de binnenstad. Dat wordt gerealiseerd door bestaande gebouwen af te breken en op die locatie nieuwbouw te plegen en water toe te voegen. Het eerste gebouw dat gesloopt werd is het oude Rabobankkantoor aan de Markendaalseweg. De gemeente bracht de casus ‘Omgevingshinder verminderen bij sloop-en bouwprojecten in de binnenstad’ in bij het Nationaal Smart City Living Lab.
Smart City als dienst
Uitgangspunt van de pilot was het achterhalen van de soort en de hoeveelheid hinder die wordt ondervonden bij sloop- en bouwwerkzaamheden. Hiervoor werden op tien plekken Lichtmast Sensorhotels (LSH) geplaatst rondom de bouwlocaties. In de sensorhotels waren diverse sensoren opgenomen voor metingen van NO2, fijnstof en geluid.
Ook namen medewerkers van de gemeente Breda deel aan de tweedaagse ‘Smart City’-training en er zijn diverse projectbesprekingen gehouden. Dit was allemaal onderdeel van het SCaaS-pakket (Smart City as a Service) waar deelnemers aan het Nationaal Smart City Living Lab gebruik van konden maken.
Er werden onder andere metingen uitgevoerd voor de stoffen NO2 (stikstofdioxide), PM10 en PM2,5 (fijnstof), maar ook voor temperatuur (hittestress) en geluid. De route Irenstraat-Markendaalsweg loopt langs het bouwterrein en was onderdeel van de pilot, ook hier werden per rijrichting LSHs geplaatst. Doel was om inzichten te verkrijgen bij verschillende wegbreedtes en windrichtingen. Omdat er meerdere systemen zijn om luchtkwaliteit te meten, werden er ook vergelijkingen gemaakt tussen deze systemen.
Bevindingen
De uitval tussen systemen van Aireas en het Sensorhotel zijn vergeleken over een periode van bijna en jaar. De bevindingen:
• Fijnstof en luchtvochtigheid hebben in 1,7 procent van de metingen met het Sensorhotel geen data gegeven. Dat is ruim vier keer beter dan bij Aireas metingen (7,2 procent geen data).
• NO2 heeft in 8,5 procent van de metingen geen data opgeleverd. Dit is voornamelijk doordat het RIVM geen goede berekening kon maken. Dit is nog steeds bijna twee keer beter dan bij Aireas metingen (15,4% procent geen data).
Door het project onder te brengen bij het Nationaal Smart City Living Lab kon de gemeente Breda ervaring opdoen met smart city-methodes, zoals het leren omgaan met data, maar ook begrip en kennis kweken onder werknemers. Elke gemeente kan deelnemen aan het programma Nationaal Smart City Living Lab. Kijk hiervoor op www.slimstestad.nl of mail hans@slimstestad.nl o.v.v. ‘Deelname living lab’.
Wil je meer artikelen lezen over smart city en ZE2025? Lees dan het Biind Magazine.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Steden vinden een groene leefomgeving steeds belangrijker
17 aug 2022Meeste Nederlandse wijken prettig om te wonen, maar grote verschillen in steden
25 apr 2022Straatmeubilair zorgt voor leefbaarheid
7 jan 2022150 miljoen voor projecten slimme en schone mobiliteit
6 dec 2021 2 minAcht samenwerkingsverbanden van ondernemers en onderzoekers krijgen in totaal 150 miljoen euro steun van het…
Pilot Light as a Service langs N278 krijgt vervolg
11 nov 2021 3 minNa een succesvolle pilotfase zet de provincie Noord-Brabant langs 17 kilometer op de N279 Noord verlichting as-…
Slimme en duurzame verstedelijking levert miljarden op
8 nov 2021 2 minAls Nederlandse steden ervoor kiezen tot 2050 binnenstedelijk te verdichten in plaats van de stad aan de rand…
Mobility Lab: al 5 jaar innoveren met startups
3 nov 2021 3 minEen gesprek met Hans Stevens, programmamanager van De Verkeersonderneming, over Mobility Lab, start-upprogramma…
Startup beloont duurzaam reisgedrag werknemers Erasmus MC
5 okt 2021 3 minDe komende maanden gaat startup Mobimiles aan de slag om duurzaam reisgedrag onder medewerkers van het Erasmus…
Reactie toevoegen