TNO heeft de Europese Commissie geadviseerd om Event Data Recorders (EDR’s) in zelfrijdende voertuigen in te bouwen, die meer informatie opslaan.
TNO adviseert uitgebreide zwarte doos in autonome auto
Na afloop van verkeersongevallen met zelfrijdende auto’s is veel informatie nodig over de omstandigheden en de gevolgde procedures en keuzes van het voertuig voor onder meer aansprakelijkheidskwesties. Dat kan worden vastgelegd in Event Data Recorders (EDR's), ook wel bekend als zwarte dozen.
Aanvullende specificaties
Veel voertuigen zijn al uitgerust met eenvoudige zwarte dozen, die alleen data over de situatie bevatten, zoals de snelheid en data van overige sensoren. TNO adviseert nu om ook aanvullende informatie op te slaan, zoals het versienummer van de software en de gebruikte datasets voor het trainen en testen van op artificial intelligence (AI) gebaseerde componenten.
Ook wil TNO de exacte specificaties en het gebruik van EDR's in weg- en regelgeving vastleggen, bij voorkeur nog voordat zelfrijdende auto’s in grote getalen op de weg zijn. Dit met als doel om de volledige keten van gebeurtenissen te kunnen beoordelen, inclusief observatie, verwerking, prestaties en context
Ethische afwegingen
Zelfrijdende auto's kunnen door middel van AI goed patronen herkennen en beslissingen nemen, maar moeten ook wettelijke en ethische afwegingen maken. Het is van belang dat de software van de auto 'uit kan leggen' hoe een beslissing tot stand is gekomen. Momenteel zegt de gebruikte informatie in EDR's daar niets over.
Kosten
Het advies van TNO houdt ook rekening met de kosten van EDR's. Te hoge eisen stellen aan de gebruikte hard- en software kan toekomstige ontwikkelingen belemmeren. Ook moet rekening gehouden worden met de privacy van de betrokkenen. Veel daarover is nog onduidelijk. Daarvoor is betere regelgeving vereist.
Advies
TNO analyseerde het juridische en zakelijke landschap met betrekking met VVA (Italië) en SSA (ook Italië). TNO heeft onder meer een verkennend onderzoek gedaan naar specificaties van EDR's in wegvoertuigen en andere op AI-gebaseerde systemen op gebieden zoals industriële robots en autonome scheepvaart.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Steden vinden een groene leefomgeving steeds belangrijker
17 aug 2022Meeste Nederlandse wijken prettig om te wonen, maar grote verschillen in steden
25 apr 2022Straatmeubilair zorgt voor leefbaarheid
7 jan 2022150 miljoen voor projecten slimme en schone mobiliteit
6 dec 2021 2 minAcht samenwerkingsverbanden van ondernemers en onderzoekers krijgen in totaal 150 miljoen euro steun van het…
Pilot Light as a Service langs N278 krijgt vervolg
11 nov 2021 3 minNa een succesvolle pilotfase zet de provincie Noord-Brabant langs 17 kilometer op de N279 Noord verlichting as-…
Slimme en duurzame verstedelijking levert miljarden op
8 nov 2021 2 minAls Nederlandse steden ervoor kiezen tot 2050 binnenstedelijk te verdichten in plaats van de stad aan de rand…
Mobility Lab: al 5 jaar innoveren met startups
3 nov 2021 3 minEen gesprek met Hans Stevens, programmamanager van De Verkeersonderneming, over Mobility Lab, start-upprogramma…
Startup beloont duurzaam reisgedrag werknemers Erasmus MC
5 okt 2021 3 minDe komende maanden gaat startup Mobimiles aan de slag om duurzaam reisgedrag onder medewerkers van het Erasmus…
Reactie toevoegen