De voormalige burgemeester van Bogota, Enrique Peñalosa, betoogde al in 2013 om meer ruimte te maken voor de bus om meer ruimte te maken voor de mens. Zijn quote “An advanced city is not one where even the poor use cars, but rather one where even the rich use public transport” is beeldend voor hoe zijn stad in zijn termijn een ware transformatie heeft ondergaan.
De ontwikkelde stad is een waar ook de rijken reizen met openbaar vervoer
Nu wij door de corona-pandemie meer thuis zijn en meer dichtbij ons huis ontspannen, is de directe leefomgeving belangrijker geworden. Niet alleen in Nederland, maar ook in andere landen zien we het gedrag van mensen veranderen: meer mensen wandelen, meer mensen fietsen en steden als Parijs veranderen hun infrastructuur om hiervoor ruimte te geven. En de bus is dé manier om deze ruimte te creëren.
Door goed en toegankelijk openbaar vervoer te bieden kan de leefomgeving sterk verbeterd worden. Congestie, milieu- en geluidsoverlast in steden en andere drukke gebieden kan worden opgelost door mensen in de (elektrische) bus te krijgen en uit de file van auto’s. Steden kunnen heel anders worden ingericht. Gezamenlijk met vervoersdeskundigen, stadsarchitecten, maar ook met voertuigproducten en netwerkbeheerders kan een optimale inzet worden gerealiseerd voor het OV. De bus brengt u vlot en veilig waar u wilt zijn en door het toepassen van nieuwe technologieën, zoals veiligheidszones waar automatische snelheidsbeperkingen worden opgelegd en met veiligheidssystemen als fiets- en voetgangersdetectie, kan dit dichterbij de mens dan ooit tevoren. Dit geeft legio aan nieuwe mogelijkheden. De centrale hal van een treinstation, winkelcentra maar bijvoorbeeld ook de receptie van een ziekenhuis en bibliotheek zijn niet langer no-go area’s voor de schone en stille bus. The Last Mile, die zo korter en minder ongrijpbaar wordt, doet u te voet of per (leen)fiets door een autoluw gebied. De mensen die in de stad wonen, werken en recreëren krijgen hun plek weer terug. Een veilige, gezonde en plezierige leefomgeving.
Laten we samen met andere buitenlandse steden deze roerige tijd gebruiken om de volgende stappen te zetten. Als we het doel ‘de inclusieve, gezonde en veilige leefomgeving’ in het hoofd houden gaat ons dit zeker lukken.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Van trend naar volwassen beweging
16 jan 2023 3 minAlternatieven voor de auto: kansen en barrières
20 dec 2022Wat moet er komen in de stadslogistieke plannen van de wethouders?
12 dec 2022 3 minDe toekomst van mobiliteitshubs
8 dec 2022Het verlagen van de ov-tarieven heeft niet het gevolg gehad waar op gehoopt was
6 dec 2022 3 minMeer tijd door flexibiliteit
5 dec 2022Als klein kind verwonderde ik mij over alles om me heen. Onder de indruk van alle treinen die langs raasden,…
Deelmobiliteit en mobiliteitshubs: als de vos de passie preekt
1 dec 2022Focus op het platteland, niet op de stad
30 nov 2022Bij het maken van beleid voor duurzame mobiliteit wordt veel te veel gekeken naar de grote steden. Om echt…
Reactie toevoegen