De Aeres Hogeschool Almere en Gainplay Studio hebben financiering gekregen bij de Nationale Wetenschapsagenda (NWN) voor een project dat de relatie tussen de waardering van groene leefomgevingen vergelijkt met de wetenschappelijke benadering van die omgevingen.
Aeres Hogeschool Almere zet gamification in voor groen project
Een groene wijk draagt bij aan de gezondheid en het welzijn van de inwoners. Dat wijst onderzoek uit. Nu heerst de vraag of de groene toepassingen die worden gedaan in wijken wel overeenkomen met de wensen en behoeften van de inwoners. Hoe zien inwoners de relatie tussen groen en gezondheid? Deze vraag staat aan de basis van het project van de Hogeschool en GainPlay Studio.
Het project, dat in september 2019 start, stelt een digitale 3D-omgeving beschikbaar met een app. Hierin kunnen inwoners met speltypische technieken en elementen zelf een groene ruimte voor hun wijk ontwerpen. Deze ontwerpen kunnen worden gedeeld met andere inwoners zodat er feedback op kan worden gegeven en om op de ontwerpen te stemmen. De makers van de app kunnen deze uitkomsten vergelijken met data uit de wetenschap om te zien of er overeenkomsten zijn tussen de wetenschap en de zienswijze van de inwoners.
Het project heeft een looptijd van een jaar. Beide partners zien dit als een eerste aanzet voor meer onderzoek naar de wijze waarop nieuwe, 3D visualisatie- en speltechnieken uit de game-wereld ingezet kunnen worden bij bewonersparticipatie die gericht is op het ontwerpen en inrichten van de groene leefomgeving in steden.
Reactie toevoegen