KNVB start in samenwerking met ENGIE het slimme mobiliteitsprogramma GO.
KNVB zet zich in voor CO2-reductie
Dit mobiliteitsprogramma moet helpen het CO2-gehalte te reduceren.
In totaal zorgen vervoer per auto, bus en trein voor 65 kiloton CO2-uitstoot per jaar. Dat moet omlaag, zo zeggen ze bij de KNVB. "De KNVB gaat de uitdaging aan om CO2-reductie te bewerkstelligen over al deze vormen van transport en is daarom, samen met ENGIE, het slimme mobiliteitsprogramma GO gestart", zegt Eric Gudde, Directeur Betaald Voetbal van de KNVB.
Mobiliteit verduurzamen
Duurzame mobiliteit speelt een belangrijke rol in de energietransitie voor technisch dienstverlener en energieleverancier ENGIE. “Om de CO₂-uitstoot in 2050 met 95 procent te reduceren zullen we onze mobiliteit slimmer en verantwoorder moeten aanpakken”, zegt Jacco van der Burg, Manager Smart Mobility en E-Mobility bij ENGIE Infra & Mobility. “We willen elektrisch rijden maximaal faciliteren, omdat hier de grootste milieuwinst te behalen valt. Daarom vinden we de samenwerking met de KNVB perfect aansluiten bij onze doelstellingen. We pakken de aanvoerdersrol om twintig procent CO2-reductie te realiseren binnen het Nederlands voetbal.”
Mobiliteitsoplossingen met duurzaamheid in achterhoofd
Binnen het GO-mobiliteitsprogramma worden de komende jaren verschillende slimme oplossingen ontwikkeld om mobiliteit zo duurzaam en slim mogelijk in te richten. Zo wordt er gekeken naar het optimaliseren van het speelschema, het integreren van nieuwe manieren van transport, het beschikbaar stellen van elektrische deelauto's voor voetballers, en een slimme carpoolapp die adviseert hoe je samen naar een training of wedstrijd kan rijden. Daarnaast wordt er onderzocht of het mogelijk is om aan het betaald voetbal en amateurverenigingen mogelijkheden te bieden om samen te investeren in laadpalen voor elektrische auto's of spelersbussen.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Alternatieven voor de auto: kansen en barrières
20 dec 2022Wat moet er komen in de stadslogistieke plannen van de wethouders?
12 dec 2022 3 minDe toekomst van mobiliteitshubs
8 dec 2022Het verlagen van de ov-tarieven heeft niet het gevolg gehad waar op gehoopt was
6 dec 2022 3 minDeelmobiliteit en mobiliteitshubs: als de vos de passie preekt
1 dec 2022Focus op het platteland, niet op de stad
30 nov 2022Bij het maken van beleid voor duurzame mobiliteit wordt veel te veel gekeken naar de grote steden. Om echt…
Duurzame mobiliteit is een keuze
15 nov 2022 3 minBiind Magazine over Duurzame Mobiliteit
1 nov 2022Het nieuwste Biind Magazine staat in het teken van Duurzame Mobiliteit.
De brandstofprijzen schoten het…
Reactie toevoegen