‘Van bezit naar gebruik’ lijkt een trend die gretig omarmd wordt. Maar wat nou als de volgende generatie wel een eigen auto wil blijven bezitten?' Giuliano Mingardo legt het dilemma voor.
‘Wat doen we als het autobezit over 10 jaar niet is gedaald?’
Deelfietsen, deelauto’s, Mobility as a Service. De aandacht voor duurzaamheid groeit, steeds meer binnensteden worden autovrij en straatparkeren wordt aan banden gelegd. Gebieds- en projectontwikkelaars omarmen deze trend. Immers, als zij deze alternatieven voor de auto bij nieuwbouwprojecten aanbieden kan de parkeernorm omlaag en kunnen er meer woningen gebouwd worden. Dat vertelde ‘parkeerprofessor' Giuliano Mingardo, onderzoeker aan Erasmus Universiteit Rotterdam, in het Kenniscafé van Acquire Publishing tijdens de Vakbeurs Mobiliteit.
Wat als…
Maar wat nou als deze beloften rondom duurzame mobiliteitsoplossingen niet uitkomen, vraagt Mingardo zich af? Hij noemt Amsterdam als voorbeeld. Het gemiddelde autobezit bij een eenpersoonshuishouden is daar momenteel 30 procent en dat vormt het uitgangspunt voor de minimumparkeernorm bij vrije sectorwoningen. In Amsterdam-Zuid heeft echter 48 procent van de eenpersoonshuishouden een auto in bezit.
Voor jongvolwassenen blijft autobezit aantrekkelijk, vervolgt Mingardo, en hij noemt het rapport ‘Niet autoloos, maar auto later’ van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) als voorbeeld. Meer dan 70 procent van de jongeren onder de 30 jaar geeft aan te overwegen een auto aan te schaffen. Uit recente berichtgeving blijkt enerzijds dat de autoverkoop in Nederland blijft groeien en anderzijds dat het aantal alleenstaanden ook.
Wees flexibel
Welke kant het opgaat in de toekomst? “Daarop heb ik het antwoord helaas niet”, vertelt de onderzoeker aan de aanwezigen. “Het enige dat ik kan zeggen is: ontwikkel een plan B. Zorg ervoor dat je flexibiliteit inbouwt in je parkeerbeleid.” Als mogelijke ‘oplossing’ oppert hij dat project- en gebiedsontwikkelaars in plaats van een ‘parkeernorm per gebouw’ een ‘parkeernorm per gebied’ kunnen hanteren.
Bekijk ook de video:
Meer artikelen met dit thema
Wat hebben eiwitten en mobiliteit met elkaar gemeen?
28 dec 2021Mobiliteitstransitie op gang met gebiedsgerichte aanpak
17 dec 2021Deelmobiliteit in het landelijk gebied – nog veel te ontdekken
11 okt 2021 5 minhebben hubs en deelmobiliteit een toekomst buiten de grote steden in de Randstad? We gingen in gesprek met …
Deelfiets vervangt vooral bus, tram en metro
5 okt 2021 4 minHet aanbod aan deelauto's in Nederland stijgt, terwijl het aandeel van de deelauto in de mobiliteit laag is.…
Startup beloont duurzaam reisgedrag werknemers Erasmus MC
5 okt 2021 3 minDe komende maanden gaat startup Mobimiles aan de slag om duurzaam reisgedrag onder medewerkers van het Erasmus…
Deelscooters: wat kunnen gemeenten beter doen?
8 sep 2021 6 minOp Twitter vroeg ik me af wat gemeenten zouden doen als ze beseffen dat een deelscooter per jaar 10.000 tot 15.…
De verschillende belangen rond datastandaarden
3 sep 2021 13 minRond de ontwikkeling van Mobility as a Service spelen datastandaarden een grote rol. Maar hoe verhouden de…
'Deelmobiliteit kan over paar jaar de standaard zijn'
14 jul 2021 3 minBij het verminderen van de CO2-uitstoot en leefbaarder maken van steden kan deelmobiliteit een belangrijke rol…
Reactie toevoegen