Een nieuwe studie van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) toont aan dat de groep mensen met een hypermobiele leefstijl voorop loopt met het gebruik van MaaS.
Deze groepen hebben de meeste MaaS-potentie
De studie (pdf) is uitgevoerd door het KiM in opdracht van het MaaS-team van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Volgens de studie zijn deze meest kansrijk groepen: jongeren, mensen uit hogere sociaaleconomische klassen, mensen die meerdere vliegreizen per jaar maken en frequente ov-gebruikers.
Behalve deze groepen blijken ook mensen die regelmatig recreatieve uitstapjes maken, zoals een bezoek aan café en restaurant of een dagje uit, kansrijk.
Langere afstanden
Het KiM denkt dat de eerste gebruikers van MaaS zich vaker dan gemiddeld en over langere afstand verplaatsen. Ov-gebruik kan onder deze early adopters wel afnemen, omdat deze groep al relatief veel gebruik maakt van het openbaar vervoer en andere opties dankzij MaaS gemakkelijker beschikbaar zijn.
Niet representatief
Het profiel van de meest kansrijke groepen wijkt duidelijk af van dat van de minder kansrijke groepen. Op basis van het profiel van de meest kansrijke groepen is het niet onwaarschijnlijk dat de eerste MaaS-gebruikers bovengemiddeld veel reizen, waarbij de gemiddelde verplaatsingsafstand ook nog eens bovengemiddeld groot is. Een vergelijking met de ‘gemiddelde Nederlander’ bij evaluaties is dus onterecht.
MaaS Potentie Index
Het KiM ontwikkelde en toetste voor deze studie de MaaS Potentie Index, bestaande uit vier indicatoren: innovatieve technologie via een mobiel apparaat, multimodaal reizen, gebruik van reisinformatie, en huren of delen van vervoermiddelen.
Deelnemers aan het Mobiliteitspanel Nederland (MPN) kregen een vragenlijst met stellingen en vragen over deze indicatoren. Dankzij de aanpak via het MPN kon er gebruik gemaakt worden van de grote hoeveelheid informatie die al bekend is over de respondenten en hun reisgedrag. De MaaS Potentie Index werd gekoppeld aan de persoonskenmerken om een selectie te maken van de meest revelante kenmerken.
Meer artikelen met dit thema
Wat hebben eiwitten en mobiliteit met elkaar gemeen?
28 dec 2021Mobiliteitstransitie op gang met gebiedsgerichte aanpak
17 dec 2021Deelmobiliteit in het landelijk gebied – nog veel te ontdekken
11 okt 2021 5 minhebben hubs en deelmobiliteit een toekomst buiten de grote steden in de Randstad? We gingen in gesprek met …
Deelfiets vervangt vooral bus, tram en metro
5 okt 2021 4 minHet aanbod aan deelauto's in Nederland stijgt, terwijl het aandeel van de deelauto in de mobiliteit laag is.…
Startup beloont duurzaam reisgedrag werknemers Erasmus MC
5 okt 2021 3 minDe komende maanden gaat startup Mobimiles aan de slag om duurzaam reisgedrag onder medewerkers van het Erasmus…
Deelscooters: wat kunnen gemeenten beter doen?
8 sep 2021 6 minOp Twitter vroeg ik me af wat gemeenten zouden doen als ze beseffen dat een deelscooter per jaar 10.000 tot 15.…
De verschillende belangen rond datastandaarden
3 sep 2021 13 minRond de ontwikkeling van Mobility as a Service spelen datastandaarden een grote rol. Maar hoe verhouden de…
'Deelmobiliteit kan over paar jaar de standaard zijn'
14 jul 2021 3 minBij het verminderen van de CO2-uitstoot en leefbaarder maken van steden kan deelmobiliteit een belangrijke rol…
Reactie toevoegen