Sinds vorige week kunnen reizigers deeldiensten boeken via de reisapp Gaiyo in de Utrechtse wijken Leidsche Rijn, Vleuten en De Meern. Dat is vijf maanden later dan gepland, maar Gaiyo heeft nu ook veel meer deeldiensten aangesloten op het platform, vertelt projectleider Steven Hendriks.
MaaS-pilot Utrecht live met Gaiyo
Innovactory, bekend van spitsmijdenprojecten, won de aanbesteding van de regionale MaaS-pilot in Utrecht ruim een jaar geleden. Sindsdien is het bedrijf druk geweest met de ontwikkeling van het platform Gaiyo (Japans voor ‘overzicht’). De app moest eigenlijk in april gelanceerd worden, maar de coronacrisis gooide roet in het eten. “Bij veel bedrijven stond de integratie van MaaS-diensten even niet op de voorgrond”, stelt hij.
Omdat nu steeds meer mensen weer gaan reizen, was het tijd om de app te lanceren onder toeziend oog van wethouder Lot van Hooijdonk en gedeputeerde Arne Schaddelee. In de wijken Leidsche Rijn, Vleuten en De Meern is het autobezit en -gebruik relatief hoog. Zeker met het oog op de toekomstige inwonersgroei en woningbouwopgave, staat de bereikbaarheid daar onder druk. Het gebruik van MaaS-diensten moet dat probleem verhelpen.
Meer aanbod
Gaiyo biedt geen eigen vervoermiddelen aan, maar ontsluit deeldiensten van anderen. “In de afgelopen maanden zijn er veel deeldiensten bijgekomen”, zegt Hendriks. Zo zijn onder meer de deelauto’s van Stapp.in en de deelfietsen van Urbee te boeken via het platform en is Innovactory nog in gesprek met meerdere deelscooter- en deelautodiensten.
Ook heeft het bedrijf afspraken kunnen maken met NS, zodat reizigers via de app met 10 procent korting in de NS-daluren kunnen reizen bij NS. Ook lopen er gesprekken met alle andere grote ov-partijen (waaronder de Utrechtse busvervoerders Qbuzz en Keolis), meldt de projectleider tevreden. “Ov is de ruggengraat van de ketenreis, dus een essentiële partner.”
Lees ook: Met MaaS tot structureel ander reisgedrag komen
Vooral in Leidsche Rijn is het gebruik van deelauto’s via het MaaS-platform gestegen, ziet de projectleider van Innovactory. Gedragsverandering staat volgens hem centraal. “We vermoeden dat die deelautogebruikers vooral reizigers zijn, die normaal het ov gebruikten. Of huishoudens die twee of drie auto’s voor de deur hadden staan. Het gaat er vooral om mensen bewust te maken van de andere reismogelijkheden.”
Meer artikelen met dit thema
Wat hebben eiwitten en mobiliteit met elkaar gemeen?
28 dec 2021Mobiliteitstransitie op gang met gebiedsgerichte aanpak
17 dec 2021Deelmobiliteit in het landelijk gebied – nog veel te ontdekken
11 okt 2021 5 minhebben hubs en deelmobiliteit een toekomst buiten de grote steden in de Randstad? We gingen in gesprek met …
Deelfiets vervangt vooral bus, tram en metro
5 okt 2021 4 minHet aanbod aan deelauto's in Nederland stijgt, terwijl het aandeel van de deelauto in de mobiliteit laag is.…
Startup beloont duurzaam reisgedrag werknemers Erasmus MC
5 okt 2021 3 minDe komende maanden gaat startup Mobimiles aan de slag om duurzaam reisgedrag onder medewerkers van het Erasmus…
Deelscooters: wat kunnen gemeenten beter doen?
8 sep 2021 6 minOp Twitter vroeg ik me af wat gemeenten zouden doen als ze beseffen dat een deelscooter per jaar 10.000 tot 15.…
De verschillende belangen rond datastandaarden
3 sep 2021 13 minRond de ontwikkeling van Mobility as a Service spelen datastandaarden een grote rol. Maar hoe verhouden de…
'Deelmobiliteit kan over paar jaar de standaard zijn'
14 jul 2021 3 minBij het verminderen van de CO2-uitstoot en leefbaarder maken van steden kan deelmobiliteit een belangrijke rol…
Reactie toevoegen