Zijn we slim genoeg om de juiste smart city te maken? Henri van der Vegt van Metroplex urban area development schijnt zijn visie erop in deze blog.
The Happy City, dat is pas Smart!
Framework van Happy City's Index of Thriving Places.
Het gaat Nederland voor de wind; de welvaart is hoger dan ooit. Maar vooral in de grote steden is er ook veel onrust en onvrede. Dat heeft te maken met een eenzijdige focus op materiële welvaart en te weinig op welzijn, duurzame gezondheid en geluk. Vóór (of tenminste tegelijkertijd met) het denken over smart city is het slim om helder te krijgen wát de gezonde en gelukkige stad precies is en hóe we dat kunnen gebruiken als kompas bij beslissingen.
Als stadsgeograaf ben ik hier mee bezig sinds de oprichting van de vereniging Nieuw Utrecht (NU) in 2000, samen met een netwerk van stadgenoten. In 2015 had NU een lustrum, een mooie aanleiding om te proberen de toekomst te voorspellen via trendwatching, forecasting, backcasting e.d. Bepalen hoe het Utrecht van 2030 eruit gaat zien, bleek (uiteraard) onmogelijk. De toekomst moeten we zelf kiezen en wat kies je anders dan 'de gezonde, gelukkige stad'? Dit leidde in 2018 tot de oprichting van de stichting Happy City NL als opvolger van NU.
Het denken in termen van 'de gezonde en gelukkige stad' zien we de laatste jaren steeds sterker worden. Zeker ook in Utrecht, waar De Gezonde Stad de ultieme koers is. Reden voor ons om onderzoek en ontwikkeling te doen van die gelukkige stad. Gezondheid en geluk zijn daarbij doelen op zich, maar ook een middel in de zin dat gezonde en gelukkige mensen betere beslissingen nemen en beter functioneren in privé- en werksfeer.
Dat kompas van de gezonde, gelukkige stad is idealiter ook bepalend voor de inzet van slimme technologie bij ontwerp en ontwikkeling. Nogmaals: dan moeten we eerst een beter begrip hebben van de stad en de gelukkige stad, maar het moet vooral nog sterker doordringen bij politiek, ondernemer en burger. Tot die tijd is er grote kans dat inzet van slimme technologie niet of zelfs averechts werkt.
Gelukkig is er al veel bekend. We kunnen geluk en gezondheid steeds beter meten dankzij de neuro-wetenschappen, maar ook individueel weten mensen maar al te goed wat goed is voor henzelf. Toch is het voor velen blijkbaar moeilijk om ernaar te leven. Dat is natuurlijk deels de bekende menselijke zwakte, maar het komt voor een flink deel ook door de inrichting van onze economie, maatschappij en onze steden (ook letterlijk in de zin van ruimtelijke inrichting). Bovendien delven gezondheid en geluk nog te vaak het onderspit door werk, (hoog) inkomen, status en bezit. Een gezonde, gelukkige (en dus slimme) stad is een stad die de stedeling helpt bij het streven naar en het behalen van gezondheid en geluk.
De vraag is: als we de gelukkige stad écht kennen, hoe kan de smart city die dan faciliteren? We zien namelijk dat slimme technologie menselijk contact soms overbodig maakt, Terwijl die technologie juist dat echte, duurzame contact moet uitlokken. Slimme technologie (computer, robots) kan bijvoorbeeld geestdodend en fysiek slopend werk overnemen, zodat mensen zinvol werk kunnen gaan doen. Dat kan echter pas als ze ervan doordrongen zijn dat deze nieuwe banen hen uiteindelijk gezonder en gelukkiger maken. Dat geldt ook voor een zinvolle invulling van onze vrije tijd, door bijvoorbeeld (samen) te gaan sporten. Voor een groot deel is dat een kwestie van voorlichting, bewustwording en toegankelijk maken!
Deze 'menselijke' benadering van slimme technologie - ofwel de happy smart city - gaat grote economische gevolgen hebben. Sommige delen van de economie zullen krimpen of verdwijnen, andere zullen juist (sterk) groeien. Dat deze sociaal-economische keuzes door politiek, burgers en ondernemers vervolgens ook grote ruimtelijke gevolgen hebben, moge duidelijk zijn. Nieuwe ruimtelijke investeringen, gebieds- en vastgoedontwikkelingen en slimme technologie moeten daar op inspelen!
Dit blog is ook gepubliceerd in Biind Magazine 2 2019, waarin het thema smart city centraal staat. Benieuwd? Je leest hem hier.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Steden vinden een groene leefomgeving steeds belangrijker
17 aug 2022Meeste Nederlandse wijken prettig om te wonen, maar grote verschillen in steden
25 apr 2022Straatmeubilair zorgt voor leefbaarheid
7 jan 2022150 miljoen voor projecten slimme en schone mobiliteit
6 dec 2021 2 minAcht samenwerkingsverbanden van ondernemers en onderzoekers krijgen in totaal 150 miljoen euro steun van het…
Pilot Light as a Service langs N278 krijgt vervolg
11 nov 2021 3 minNa een succesvolle pilotfase zet de provincie Noord-Brabant langs 17 kilometer op de N279 Noord verlichting as-…
Slimme en duurzame verstedelijking levert miljarden op
8 nov 2021 2 minAls Nederlandse steden ervoor kiezen tot 2050 binnenstedelijk te verdichten in plaats van de stad aan de rand…
Mobility Lab: al 5 jaar innoveren met startups
3 nov 2021 3 minEen gesprek met Hans Stevens, programmamanager van De Verkeersonderneming, over Mobility Lab, start-upprogramma…
Startup beloont duurzaam reisgedrag werknemers Erasmus MC
5 okt 2021 3 minDe komende maanden gaat startup Mobimiles aan de slag om duurzaam reisgedrag onder medewerkers van het Erasmus…
Reactie toevoegen